Trałowiec pomocniczy "Minensucher B"
(ex "Hohenzollern")
Fakty
Historia powstania:
- Początkowo budowany pod nazwą "Hohenzollern" dla armatora Reederei Carl Feuerloh z siedzibą w Szczecinie (Stettin)
- Powstały w 1907 r. w stoczni Nüscke & Co. Stettin w Szczecinie
- Otrzymał sygnał wywoławczy JFVN
- Przypisany do portu macierzystego Szczecin
- Następnie sprzedany innemu szczecińskiemu armatorowi Ernst Behnke, Passagier-und Schleppschiffahrtsgeschäft
- Na początku Wielkiej Wojny (sierpień 1914 r.) został wcielony do Cesarskiej Marynarki Wojennej (Kaiserliche Marine) i przydzielony do Trałowców Dywizji Pomocniczej Świnoujście (Hilfs-Minen-Suchdivision Swinemünde)
- Jako trałowiec pomocniczy "Minensucher B” został jednym z dwóch głównych statków tzw. I roty
Zatonięcie:
- Trałowiec pomocniczy "Minensucher B” zatonął dnia 06.01.1915 r. nieopodal Ławicy Słupskiej
- Podczas katastrofy z 24-osobowej załogi udało się uratować 9 marynarzy
- Przyczyną zatonięcia było wejście okrętu na rosyjską zaporę minową (ustawioną pod koniec listopada 1914 r.) podczas próby jej zlikwidowania po zatonięciu parowca Latona
Dane techniczne:
- Długość: 28,11 m
- Szerokość: 5,23 m
- Zanurzenie: 2,82 m
- Pojemność: 98,08 BRT (tona rejestrowa brutto),
8,22 NRT (tona rejestrowa netto) - Wyposażony w tłokową maszynę parową potrójnego rozprężania o mocy 260 KM
- Prędkość maksymalna: 11 ¼ węzła (= 20,83 km/godz.)
Pierwotne odkrycie wraku:
- Niezidentyfikowany wrak został odkryty podczas prac pomiarowych w 2002 r. przez okręt hydrograficzny ORP Heweliusz
Lokalizacja wraku:
- Położenie geograficzne: 54°52,158'N 17°06,457'E (DMS: 54°52'15.8"N 17°06'45.7"E)
- Znajduje się niespełna 10 mil morskich na północny zachód od Czołpina
- Spoczywa na głębokości około 32 m
- Znajduje się około 250 m od wraku parowca Latona