Paro-żaglowiec "Mathilde"
(ex "Mathilde AL.3.")
Fakty
Historia powstania:
- Jako statek rybacki "Mathilde AL.3." zbudowany w stoczni Danziger Schiffswerft und Maschinenbau-Anstalt Johannsen & Co. w Gdańsku, następnie zwodowany w dniu 10.05.1906 r.
- Pierwotnie budowany dla armatora Leerer Heringsfischerei A.G. z siedzibą w niemieckim porcie Leer jako statek rybacki "Mathilde AL.3."
- Uzyskał sygnał wywoławczy (identyfikacja posiadacza pozwolenia radiowego): KJQC, następnie w styczniu 1934 r. zmieniony na: DFXB
- Przypisany do portu macierzystego w Leer
- W 17.04.1939 r. sprzedany armatorowi R. Siegfried Dittmar ze Szczecina i przekształcony w szczecińskiej stoczni Baltik-Werft w statek towarowy o nośności 200 TDW, a nazwę zmieniono na "Mathilde"
Zatonięcie:
- Paro-żaglowiec "Mathilde” zatonął 27.12.1939 r. podczas rejsu ze Szczecina do Memel (Kłajpeda) na wysokości Ławicy Słupskiej; cała załoga została uratowana przez krążownik "Karlsruhe”
- Bezpośrednią przyczyną zatonięcia była nieszczelność kadłuba wynikająca prawdopodobnie ze strawienia stalowego poszycia przez kwasy, które wylały się z nieodpowiednio zabezpieczonych szklanych gąsiorów przewożonych w ładowni
Dane techniczne:
- Długość: 28,57 m
- Szerokość: 6,51 m
- Zanurzenie: 3 m
- Pojemność: 154,93 BRT (tona rejestrowa brutto),
73,99 NRT (tona rejestrowa netto) - wyposażony w dwucylindrową maszynę parową o mocy 90 KM
Charakterystyczne elementy budowy:
- Dwa maszty, lecz we wrześniu 1907 r. w czasie rejsu na Wyspy Szetlandzkie stracono maszt główny wraz z całym ożaglowaniem i osprzętem
Lokalizacja wraku:
- Położenie geograficzne: 54°46.780'N 16°19.070'E (DMS: 54°47'18.0"N 16°19'07.0"E)
- Znajduje się 21 mil morskich na północ od Darłowa
- Spoczywa na głębokości około 34 m.
Model 3D
Raport
Mając na względzie wygodę i niezawodność przeglądania udostępnionego przez nas raportu wraz z kartą pracy, zaleca się jego otwarcie na urządzeniach typu:
- Komputer stacjonarny
- Laptop
Inne urządzenia o mniejszych przekątnych ekranu mogą utrudniać komfortowe przemieszczanie się pomiędzy opracowanymi treściami.