Junkers Ju 88 A-4
Fakty
Historia powstania:
- Wyprodukowany przez Junkers Flugzeug-und Motorenwerke AG
z siedzibą w Dessau dla Luftwaffe
Zatonięcie:
- W dniu 06.08.1943 r. samolot wielozadaniowy Junkers Ju 88 A-4 Werk nr 2051 wodował awaryjnie z powodu uszkodzenia silników, a następnie zatonął
- Pilot i obserwator zostali uratowani
- Ciało radiooperatora odnaleziono po dwunastu dniach
- Strzelca pokładowego uznano za zaginionego, lecz we wraku znaleziono ludzkie szczątki, najprawdopodobniej należące właśnie do Gefraitera Franza Grenzera)
Identyfikacja wraku:
- Ostatecznie zidentyfikowany jako Ju 88 A-4 Werk nr 2051 na podstawie następujących danych:
- oznaczenie na kadłubie „3Z+VB”
- jednostka – 10/KG 77
- załoga:
- pilot (F – Flugzeugfuhrer) – Uffz. Hilmar Hauer
- radiooperator (BF – Bordfunker) – Uffz. Hans Ehrlich
- strzelec pokładowy (Bs – Bordschutze) – Gefr. Franz Grenzer
- obserwator (B – Beobachter) – Gefr. Herbert Wiese
Dane techniczne:
- Typ: samolot wielozadaniowy
- Długość: 14,36 m
- Wysokość: 4,85 m
- Powierzchnia nośna: 54,50 m²
- Masa: własna: 9 860 kg, startowa: max. 14 000 kg
- Napęd: 2 silniki Jumo 211 J o mocy 2x 1 340 KM
- Rozpiętość skrzydeł: 20,08 m
- Pułap: 8 200 m
- Zasięg: 2 730 km
- Uzbrojenie:
- 2 karabiny maszynowe MG 81 kal. 7,92 mm
- 1 karabin maszynowy MG 131 kal. 13 mm
- 1-2 MG 81
- Ładunek bomb o masie do 3 000 kg
- Prędkość:
- Maksymalna: 470 km/h na pułapie 5 300 m
- Przelotowa: 400 km/h na pułapie 5 000 m
- Wznoszenia: 5 400 m w ciągu 23 minut
Pierwotne odkrycie wraku:
- Odkryty w 2012 r. przez Dywizjon Zabezpieczenia Hydrograficznego Marynarki Wojennej z pokładu ORP Arctowski
- Instytut Morski w Gdańsku w maju 2016 r. przeprowadził ponowne badania sonograficzne wraku
- W terminie: 5.09. - 11.09.2016 r. badania wraku przeprowadziła trójmiejska grupa nurków Baltictech
Lokalizacja wraku:
- Położenie geograficzne: 54°53’28.710”N 17°33’46.587”E (DMS: 54°53'28.7"N 17°33'46.6"E)
- Znajduje się około 6 mil morskich na północ od Łeby
- Spoczywa na głębokości około 26 m.